736 529 221 penaz.vm@seznam.cz

Sedmero darů Ducha Svatého - úvod

Sedmero darů Ducha Svatého

1/ Dar moudrosti
2/ Dar rozumu
3/ Dar rady
4/ Dar síly
5/ Dar umění (poznání, vědění)
6/ Dar zbožnosti
7/ Dar bázně Boží

8 promluv - jedna úvodní a pak jedna ke každému daru, čtení z Písma jsou vzata z ekumenického překladu, většina příkladů je od Bruna Ferrera, definice darů Ducha Svatého jsou vypsány z Tomáškova katechismu

Úvod a vysvětlení promluv, dary Ducha Svatého celkově

Každá z promluv o 7 darech Ducha svatého má 7 částí, jsou podle abecedy.

Za A je to slovo Boží, protože z něj všechno vychází, ono je skutečně alfa a omega všeho

Za B bude prosba vždy o jeden dar i s vysvětlením, proč o něj stojíme. Pán Bůh to ví, k čemu je, ale my to nevíme, proto jsem tam přidal slova kardinála Tomáška  jako vysvětlení tohoto daru.

Za C bude příklad ze života nebo příběh.

Za D bude jednou nebo třeba i víckrát modlitba Zdrávas, protože Panna Marie byla s apoštoly a modlila se s nimi před Sesláním Ducha Svatého.

Za E bude příklad ze života anebo příběh zaměřený zvláště na to, co se povedlo.

Za F bude poděkování, protože je potřeba neustále prosit a nepřestávat, ale ještě více je potřeba děkovat. Ve všem Bohu děkujte. Stále Bohu děkujte. A jistě každý máme za co. Kdybychom na nic nemohli přijít, vzpomeňme si, jak nám lhali do očí a ještě po nás chtěli, abychom jim za to tleskali a my jsme museli mlčet. Pak poděkujeme za svobodu a už nezbude už čas na neustálé naříkání a rozčilování nad tím, jak ji někdo zneužívá.

Za G budeme chválit Boha. Na to se zapomíná nejvíc. Základní modlitba chvály je Sláva Otci i Synu. Naučíme se ji správně  říkat. Je tam I Synu, ne Otci, Synu, ale Otci  I Synu, i Duchu Svatému, a je tam jako byla - ne jakož bylo - a znovu i nyní i vždycky. Není tam : AŠŠ NA VĚKY VĚKŮFF, ale a na věky věků. Navrhuji poprvé to zapívat latinsky na znamení toho, že patříme k jedné svaté všeobecné, tedy katolické,  apoštolské církvi, ve které národy všech jazyků při bohoslužbě spojuje právě latina ( a je zajímavé, že ji užívá  i ekumenické společenství v Taizé, kde je spousta mladých) Gloria Patri, pak česky a po třetí s chválou za dary Sucha Svatého.

A) Poslechněme Slovo Boží, protože všechno, co je v něm napsáno, je vdechnuto od Ducha Svatého: (Izajáš 11:1 - 16)

 I vzejde proutek z pařezu Jišajova a výhonek z jeho kořenů vydá ovoce.  Na něm spočine duch Hospodinův: duch moudrosti a rozumnosti, duch rady a bohatýrské síly, duch poznání a bázně Hospodinovy.  Bázní Hospodinovou bude prodchnut. Nebude soudit podle toho, co vidí oči, nebude rozhodovat podle toho, co slyší uši,  nýbrž bude soudit nuzné spravedlivě, o pokorných v zemi bude rozhodovat podle práva. Žezlem svých úst bude bít zemi, dechem svých rtů usmrtí svévolníka.  Jeho bedra budou opásána spravedlností a jeho boky přepásá věrnost.  Vlk bude pobývat s beránkem, levhart s kůzletem odpočívat. Tele a lvíče i žírný dobytek budou spolu a malý hoch je bude vodit.  Kráva se bude popásat s medvědicí, jejich mláďata budou odpočívat spolu, lev jako dobytče bude žrát slámu.  Kojenec si bude hrát nad děrou zmije, bazilišku do doupěte sáhne ručkou odstavené dítě.  Nikdo už nebude páchat zlo a šířit zkázu na celé mé svaté hoře, neboť zemi naplní poznání Hospodina, jako vody pokrývají moře.  V onen den budou pronárody vyhledávat kořen Jišajův, vztyčený jako korouhev národům, a místo jeho odpočinutí bude slavné.  V onen den ještě podruhé vztáhne Panovník ruku, aby získal pozůstatek svého lidu, který zůstal v Asýrii, Egyptě, Patrósu, Kúši, Élamu, Šineáru, Chamátu a na ostrovech mořských.  Povznese korouhev k pronárodům a posbírá rozehnané z Izraele a rozptýlené Judejce shromáždí ze čtyř stran země.  Ustane žárlivost Efrajimova, budou vyhlazeni Judovi protivníci, Efrajim nebude žárlit na Judu a Juda nebude osočovat Efrajima,  nýbrž společně se vrhnou na úbočí Pelištejců k moři, i syny východu oloupí spolu, vztáhnou svoji ruku na Edóm a Moáb, poslouchat je budou i synové Amónovi.  Klatbou stihne Hospodin záliv Egyptského moře, zamává rukou proti Řece v prudkém větru, rozštěpí ji v sedm ramen, takže ji bude možno přejít v opáncích.  Tak vznikne silnice pro pozůstatek jeho lidu, jenž zůstal v Asýrii, jako tomu bylo v den, kdy Izrael vystupoval z egyptské země.

B) Co to jsou dary Ducha svatého? Dary Ducha svatého jsou trvalé dispozice, aby člověk ochotně následoval Boží vnuknutí. Je jich sedm: moudrost, rozum, rada, síla, vědění, zbožnost a bázeň Boží. (Katechismus 389)

Prosíme Ducha svatého o jeho dary, kterými nás posiluje a osvěcuje, abychom se dobře rozhodovali a správně jednali.  

C) Heslem katolické mládeže bylo: Vidět, rozhodnout se a udělat to. A to potřebují všichni, mladí i staří. Naši i Němci. Sami Němci se nám během pouti do Cách přiznali, že za Hitlera jejich předci nechtěli vidět, že si dali klapky na oči a víc je nezajímalo. Pochvalovali si, že se staví dálnice a nechtěli si přiznat, že to je kvůli rychlejšímu přesunu vojsk, pochvalovali si, že zmizeli tuláci a nechtěli už nic slyšet, že je pozavírali a s nimi i další nevinné.

My si chceme všeho pozorně všímat, dobře to vyhodnotit a pak jednat. Na to potřebujeme světlo a sílu od Ducha Svatého.

V kostele seděli vedle sebe otec se synem. Najednou chlapec šťouchl do otce a zasmál se: „Tatí, podívej, ten pán spí.“ Otec se na něj vážně podíval a odpověděl: „Je lepší spát než se posmívat ostatním.“

Několik starších obce se vydalo navštívit poustevníka. Dali mu otázku: „Je podle tebe vhodné, abychom probudili štípnutím bratra, když vidíme, že v kostele usnul?“ ptali se. Starý muž jim odpověděl: „Kdybych viděl, že bratra zmohl spánek, položil bych mu hlavu na svá kolena a nechal bych ho odpočívat.“ Všichni potřebujeme znovu objevit, co znamená slovo odpuštění. A víme, že Pán Ježíš dal Ducha Svatého na odpuštění hříchů.

D) Prosíme s Pannou Marií, neboť ona s apoštoly setrvávala na modlitbách před sesláním Ducha Svatého: Zdrávas Maria,................ Ježíš, který nás svým Svatým Duchem posiluje a osvěcuje, abychom se dobře rozhodovali a správně jednali. (nejméně jedenkrát)

E) Muž a žena se vzali v pokročilém věku a k jejich velké radosti a překvapení se jim narodilo dítě. Byl to chlapec, kterého vychovávali s velkou láskou a péčí, a třebaže byli velmi chudí, poslali ho, aby se učil u jednoho moudrého muže, aby sílil také na duchu. Když se chlapec vrátil domů, toužil jen po tom, aby splatil rodičům svůj dluh. „Co bych pro vás mohl udělat, abych vás opravdu potěšil?“ ptal se. „Ty jsi to nejdražší, co máme,“ odpověděli mu rodiče. „Ale jestli skutečně chceš pro nás něco udělat, sežeň trochu vína. Máme na něj velikou chuť a celá léta jsme neměli ani kapku.“ Chlapec neměl peníze, aby víno koupil. Když pak šel jednoho dne do lesa na dříví a měl žízeň, napil se z obrovského vodopádu. Připadalo mu, že ta voda chutná jako nejvybranější víno. Naplnil jí tedy džbánek a pospíchal domů. „To je můj dárek - džbánek vína“, oznámil rodičům. Rodiče ochutnali, a přestože necítili nic než vodu, usmáli se a od srdce synovi poděkovali. „Příští týden vám donesu další džbánek,“ slíbil jim syn. A tak to pokračovalo řadu týdnů. Rodiče nechtěli synovi kazit radost, s chutí pili vodu a sledovali, jak synova tvář září štěstím. A tehdy se stalo něco podivuhodného. Všechny jejich mozoly zmizely a vrásky se vyhladily. Jako by ta voda byla zázračná. Tím zázrakem byla vděčnost. Někdo pere, žehlí, vaří pro ostatní deset, dvacet, třicet let. Žije s nimi, pečuje o ně, miluje je. Ve dne v noci. A přesto nikdy neslyší ono slovo: „Díky“. Poděkování není otázkou vybraného chování. Znamená to, že řekneme tomu druhému: „Všiml jsem si, že existuješ.“ Proto je náš svět plný neviditelných lidí.

F) Protože máme za vše Bohu děkovat, poděkujme za tolik případů, kdy jsme my sami nebo naši blízcí ale i vzdálení byli osvíceni Duchem svatým a posíleni jeho dary, takže se podařilo že jsme se dobře rozhodli a správně jednali.

Chvíle tiché modlitby, abychom si aspoň na něco mohli vzpomenout.

G) Na závěr chvalme Boha v mateřské řeči církve: Gloria Patri et Filio et Spiritui Sancto - sicut erat in principio et nunc et semper et in saecula saeculorum. Amen.  (možno zpívat)

Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému, jako byla na počátku i nyní i vždycky a na věky věků. Amen.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému  a zvláště jemu za to že nás svými dary posiluje a osvěcuje, abychom se dobře rozhodovali a správně jednali.

Sedmero darů Ducha Svatého - úvod

5. 1. 2021

Sedmero darů Ducha Svatého

1/ Dar moudrosti
2/ Dar rozumu
3/ Dar rady
4/ Dar síly
5/ Dar umění (poznání, vědění)
6/ Dar zbožnosti
7/ Dar bázně Boží

Více..

První dar Ducha Svatého

5. 1. 2021

Dar moudrosti (v 7 bodech)

působí spřízněnost duše se záležitostmi Božími, duše pak vidí vše vidí Božíma očima, a miluje to, co chce Bůh.  (1. Král 3 - modl. Šalamounova, žalm 103, 118, 127, Mt 20,1-16, Mt 25,15-30)

Více..

Druhý dar Ducha Svatého

5. 1. 2021

Dar rozumu

umožňuje díky analogii a vzájemným souvislostem získat jakýsi vhled do pravd víry, i když je nemůžeme plně pochopit, pomáhá při nahlížení Božích pravd. (Lk 24 Emauzy)

Více..

Třetí dar Ducha Svatého

5. 1. 2021

Dar rady

nám pomáhá, že si dokážeme poradit. (Moudr 9,14-16   Sk 5,29  Lk 12,11-20  Mt 9,19-20)

Více..

Čtvrtý dar Ducha Svatého

5. 1. 2021

Dar síly

uschopňuje člověka k vytrvání v nadměrně těžkých situacích. (Sk 7 - Štěpán, Mt 10,16-32)

Více..

Pátý dar Ducha Svatého

5. 1. 2021

Dar umění (poznání, vědění)

je schopnost dávat všem věcem souvislost s konečným cílem, umění žít a ovládat se. (Mt 16,21-28) Velký katechismus zde používá výraz:  umění - toho se budeme držet

Více..

Šestý dar Ducha Svatého

5. 1. 2021

Dar zbožnosti

působí radost z toho, že člověk může zůstávat před Bohem. (1. Sol 5,16, Řím 8,15-17  Mt 6,7-15)

Více..

Sedmý dar Ducha Svatého

5. 1. 2021

Dar bázně Boží

vytváří synovskou a dceřinnou oddanost člověka vůči Bohu. (Mt 10,28  Sir 1,11-18   Sir 21, 2  Sir 25,16  žalm 110,10  Kaz 7,19  žalm 33,10  Mt 6,19-34)

Více..