Covid a svoboda
COVID A SVOBODA - podnět k netradičnímu půstu P. Josef Peňáz
V tomto zamyšlení se nechci zabývat poměrem mezi svobodou a zodpovědností, jak by se mohlo na první pohled zdát. O svobodě v souvislosti s Covidem19 chci mluvit z jiného hlediska. Nejprve si ale dovolím položit řečnickou otázku: Řešili jste tuto nemoc nebo související témata – od vládních opatření přes vakcínu až třeba po dopad na ekonomiku – při posledním společném obědě?
Řešili jste něco z toho při poslední společné snídani? A co včerejší večeře? Řešili jste je při včerejším obědě? Položenou otázku bychom mohli otočit: Kdy se naposledy stalo, že jste při setkání u stolu Covid nebo související témata neřešili? Obávám se, že naprostá většina čtenářů bude muset přiznat, že už téměř celý rok toto řeší. Nebudu se ptát na výsledky, co kdo po tolika stovkách hodin vyřešil. I kdyby to dva tři závěry byly, čas tomu věnovaný by i tak zůstal nepřiměřeně dlouhým. Zeptám se na něco jiného: Řešil někdo před šesti lety uprchlickou krizi? Jak často? Pokud ji nyní neřeší, je tomu tak proto, že situace v Jižní Itálii je opět v normálu? Vězte, že není. Proč to tedy neřešíme?
A co „plastový kontinent“ v Tichém oceánu? Pokud někdo před třemi lety řešil při každém jídle otázku plastů a nyní ji už neřeší, je tomu tak proto, že by daný problém zanikl? Nezanikl, ale není v médiích.
Čtenář už ví, kam mířím, o jaké svobodě chci v souvislosti s Covidem mluvit.
Jak velký vliv, jak dalekosáhlé zotročení zde je, pokud někdo dokáže při každém stolování, den co den, týden co týden, měsíc co měsíc „svobodně volit“ zrovna taková témata konverzace, která mu servírují média. Když někdo žije tím, co je aktuálně probíráno médii, je jeho život na nich závislý. Autoři zpráv mohou zcela libovolně určovat váš život, dělají to a vy se necháváte ovládat.
„Činit proti“ je jednou ze zásad morální i spirituální teologie. Pokud něco není v pořádku (třeba to, že jsi zotročen médii), nestačí pouze konstatovat, že je zde něco špatně. Je potřeba začít pracovat proti, v rozporu s onou zotročeností. Jednat ne v domnělé svobodě, ale faktické. Tj. nevolit témata konverzace v závislosti na médiích, „nevolit“ zrovna ta témata, kterými se zrovna teď zabývají. Nežít tím, o čem se právě píše. Někdo by mohl namítnout, že to ale přesto pro něho osobně důležité je, bez ohledu na média, že tedy jeho život na médiích závislý není. Pokud jsou pro někoho zamořenost oceánů plasty nebo fakt příchodu Eritrejců do Evropy důležité bez ohledu na média, proč to řešil pouze tehdy, "náhodou" když to zrovna bylo v médiích, a nyní už daná témata neřeší? Vždyť je to pro něho důležité stále. Zde máme dostatečný důkaz: I takový člověk žije tím, co je zrovna v médiích, a proti této zotročenosti zde píšu.
Svobodným se člověk nestane doopravdy, dokud se tak nezačne chovat. Dokud budete dál žít tím, co vám předkládají média, můžete si o své svobodě myslet, co chcete, ale zůstanete i nadále v jejich vleku, zůstanete zotročeni.
Jediné řešení je, že si člověk nejen bude myslet, že volí témata konverzace svobodně, ale že tomu tak bude skutečně. Začne „činit proti“. Přemůže se a navzdory silnému vlivu médií prostě dané téma v konkrétní chvíli neotevře. NEZAČNE NA TATO TÉMATA MLUVIT, ANI KDYBY K TOMU MĚL SILNÉ NUTKÁNÍ.
Proti otroctví je nutné se vzepřít a to je v první fázi vždycky velmi namáhavé. Nicméně prožíváme postní dobu a do ní námaha patří.
A tak když se to v posledních desetiletích jen hemží všelijakými snahami doplňovat tradiční formy půstu netradičními, od čeho všeho by se člověk taky mohl „postit“, měl bych též jeden návrh:
Zkusme se při každém obědě (snídaně a večeře pro začátek nechme) postit od jakékoli zmínky Covidu, vakcíny, respirátorů, opatření a dalších témat s Covidem souvisejících. Nebojte se, nic vám neuteče, vždyť vám mimo oběd zbývá ještě více než dvacet tři hodin, a to každý den.
Ale ZKUSME MÍVAT (PRO ZAČÁTEK POUZE) OBĚD S TÍMTO "PŮSTEM".
Kdo však chce být svobodný doopravdy, bude usilovat o svobodu úplnou, ovšem při zachování zodpovědnosti, která ke svobodě též patří, v tomto případě zodpovědnosti ve věci zdraví vlastního i jiných. Ale zdraví můžete chránit i tehdy, když budete při obědě svobodni od totality médií, resp. těch, kteří za nimi stojí.